Tuesday, January 25, 2011

BUNGA GLOXINIA

My bunga daisy

     Bunga  cantik yang mempunyai kelopak mirip seperti bunga ros ini adalah antara pokok bunga yang mula-mula ku beli.   Terdapat jalur yang berwarna putih pada helaian kelopaknya. Ada beberapa warna manarik seperti merah, purple dan peach, tetapi yang biasa dijual di kedai adalah merah dan purple, kerana warnanya yang terang dan menarik.

Di antara bunga daisy yang baru berputik


  
Pokok bunga ni sebenarnya mudah dijaga kerana perlu disiram 2-3 hari sekali sahaja.Kadar siraman pula adalah sederhana dan perlu berhati-hati, jangan siram secara terus dengan pancuran air paip yang kuat. Elakkan air dari bertakung di celahan batang dan kelopak bunganya. Jika tidak pokok itu akan menjadi lencung, bunganya akan bertukar kehitaman jika ada air bertakung, batangnya akan membusuk dan akhirnya mati. 


  Pokok gloxinia memerlukan cahaya yang cukup untuknya rajin berbunga. Ia boleh juga di tanam di dalam rumah tetapi di tepi tingkap yang terbuka dan masuk cahaya. Untuk mendapatkan pokok yang subur, gunakan baja organik 2-3 minggu sekali. Untuk memastikan bunganya mekar dengan cantik dan besar kelopaknya, guntingkan helaian daun yang terlalu banyak dan menganggu perkembangan bunganya.

Bunga daisy

    Pokok  ni boleh dibiakkan dengan mananam anak pokok (pastikan ianya ada akar walau sedikit) di sisi induk ke dalam pasu lain . Jika pokok gloxinia yang dibeli tersebut mati, jangan terus buang, gali dan ambil ubinya (seperti ubi keladi) dan tanam semula untuk mandapatkan pokok baru. Ubi tersebut boleh dibelah untuk menghasilkan  banyak anak pokok. Jangan pula terlebih siram.
(semuanya ni dari pengamatan dan pengalaman sendiri)

2 comments:

  1. cantiknya bunga ni..macam bunga plastik..senang ke penjagaannya?

    ReplyDelete
  2. seriously i tak tau ni pakai ubi... sayang sekali sebab hari tu beli 5 pasu sumernya mati i terus buang...agaknya sebab cuaca panas sgt. Takpe, takpe..minggu dpn bali lagi & follow yr tips.

    ReplyDelete