Monday, February 14, 2011

Daun yang cantik

Sesetengah  pokok hiasan ditanam bukan kerana bunganya tapi kerana daunnya yang menarik..  Kelebihan pokok  begini adalah, ianya senang dijaga kerana sifatnya yang tahan lasak. Siram jarang-jarang pun masih boleh hidup, tak cerewet, jangan sampai tanahnya jadi gersang sudah, kan mati pulak..
pokok pagoda

pokok asparagus
pokok aloevera (pokok ni senang membiak, ia beranak ramai, hu hu)

Pokok yang bawah ni  pula ambil dari pasu ibu mertuaku..hu hu..(dia tak marah. kalau nak cilok, cilok ajer..) Masa ambik tu anak kecik cinonet  jer... sekarang dah besar..
Pokok daun comel ni juga sebenarnya jenis berbunga, warna merah, belum kuar lagi ni.(nak biakkan pokok ni, ambil saja anak yg berjuntai kat hujung tu & tanam).
yang ni pulak mak aku punya, comel kan?
ini aku punya, suka colournya, ia 'hihglight' atau menyerikan suasana

Pokok berdaun cantik yang daunnya berwarna warni perlu dapat cukup cahaya tau, kalau tak warnanya nanti tak berapa cantik dan tak terang.
Pokok ni masa baru beli daunnya sikit je, jadi rimbun setelah setahun ditanam (belalang suka makan dia ni). Ramai yang minat pokok ni & tanya beli kat mana, memang nampak lawa dari jauh

Untuk memastikan daunnya sentiasa cantik & menarik, rajin2 la gunting & buangkan daun yg kering @ rosak. Ada sesetengahnya di sapu dengan gloss yang khas untuk daun (dijual kat nurseri @ supermarket)supaya daunnya berkilat!
(ini mak aku punya ni)
pokok ni senang sangat nak biak, tu anak dia kat atas daun (yang cinonet2 tu..) ambil & tabur saja atas tanah, biasa ia luruh sendiri je..

Cukup la tu kan.Di antara pokok berdaun cantik yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia pula ialah pokok puding, ada yang berdaun merah, kuning, hijau, putih..(yg ni gmbr dr google)
pokok yg sebelah kiri , bawah sekali tu beracun tau! Kalau ada anak kecil kat rumah jangan tanam,boleh keracunan bila termakan (ops, yg kanan atas sekali  tu pokok ati2 bukan puding)

p/s : Lepas ni aku nak citer tentang faedah tanam pokok dari sudut sains pulak, nantikan sambungan seterusnya..
... Chow dulu....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment