Friday, February 4, 2011

Kelebihan dan Khasiat BUNGA ROS

 Bunga ros yang juga di anggap sebagai "Ratu Bunga ' kerana keistimewaannya dan simbolik dalam kehidupan. Ianya bukan saja menjadi lambang cinta tapi keharuman serta kegunaannya  sebagai penawar yang boleh merawati pelbagai penyakit.


 Daripada apa yang ku tahu, ada petua mengatakan petiklah bunga ros pada waktu pagi ketika ia mekar segar, lalu cuci sebersihnya, kelopaknya boleh dimakan  sambil berselawat sebagai petua untuk awet muda.
Bermula dari zaman dahulukala Kaum Greek dan Roman menggangap ros sebagai simbol  kecintaan kepada Tuhan dan digunakan dalam penyediaan makanan.
Kesemua bahagian bunga ros mempunyai khasiatnya yang tersendiri samada kelopak, air ros , minyak pati ros dan buah bunga ros memberikan kesan transformatif kepada minda, badan dan pemikiran manusia.
Berikut adalah khasiat bunga ros  :


1. Mencium bau bunga ros dapat menguatkan daya ingatan mereka yang mudah lupa. (Berdasarkan penyelidikan saintis Jerman)             2. Meredakan kebimbangan dan kemurungan (anti -depressi)
3. Menenangkan ketegangan saraf dan emosi.(menenangkan perasaan)
4. Merawat ulser perut
5. Meransang penghasilan hempedu oleh pundi hempedu
6. Sebagai antiseptik dan merawat kulit yang luka ,terbakar , ruam dan ekzema.
7. Merawat jangkitan pada mata.
8. Meredakan sakit tekak
9. Merawat infeksi  pundi kencing
10. Memberi kesan penyejukan  pada badan – merawat demam dan selsema.
11.Merangsang pertumbuhan tisu dan penghasilan kolagen (awet muda)
12.Membuka penutupan pada saluran bronkial (paru-paru)
13.Membantu proses penghadaman
14.Mengekalkan kesihatan usus
15.Mengandungi bahan pengantioksida – Flavonoid yang dapat menentang kanser dan penyakit kardiovaskular.
16.Mengurangkan keradangan dan kesakitan sendi seperti  pesakit osteoarthritis.
17.Melancarkan kitar haid dan masalah rahim.
18.Mengandungi vitamin A ,B3, C, D dan E.
19.Merawat cirit-birit
20.Menghilangkan keletihan
21.Menghilangkan sakit kepala dan pening
Hebat kan bunga ros ni, sebab tu la aku sayang dan suka sangat  bunga ros ni..
Inilah ros yang dikeringkan, untuk direndam dan di minum airnya untuk mendapat khasiat seperti di atas (ada dijual di pasaran, aku belum cuba beli lagi..nanti nak beli)
Nak makan bunga ros ni...? baunya wangi..
Lepas ni jom kita makan bunga ros...
...Chow..

11 comments:

  1. oh..nice info..mgkin boleh ilangkan mslh penghadaman saya..harap2 la

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada jual bunga rose kering ni dan bunga2 lain..jika ingin kan info boleh pm sy 012-2564211

      Delete
  2. info yg berguna...
    lepas ni nak tanam rose banyak2. mohon share di blog akk boleh?

    ReplyDelete
  3. nice info nieh... bunga2 ros kering tu boleh dapat kat kedai mana? Kedai ubat cina ke?

    ReplyDelete
  4. salam,..mohon share artikel ni di blog saya ya..tq

    ReplyDelete
  5. khasiat bunga ros sangat banyak,
    terimakasih telah mengulasnya dengan cermat,
    sangat berguna

    ReplyDelete
  6. tumpang lalu cik admin...hihi..saya ada menjual bunga rose kering ini...jika berminat boleh pm saya untuk dapatkan lebih info 012-2564211..terdapat juga bunga2 lain seperti resberry, lily & dll

    ReplyDelete
  7. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete