Tuesday, February 1, 2011

Jom kenal SI BUNGA DAISY

    Sekali pandang daisy kuning ni nampak macam bunga matahari dan ada yang ingat ini adalah bunga matahari.. Ada dua jenis pokok bunga daisy yang ku tanam, satu yang dahan bunga agak pendek dan satu lagi dahan bunganya panjang. Ada yang sekali berbunga hanya sekuntum, ada yang berkelompok bunganya.  Pokok bunga ini menghasilkan warna bunga yang terang dan menarik bila pokoknya di letakkan di tempat yang banyak cahaya.
Daisy  ni menyegarkan mindaku..


Daisy kuning ni buat aku ceria bila di sisinya..

   Jika pokok ini ditanam di tempat yang agak panas, pastikan ianya disiram sekurang-kurangnya sekali sehari pada sebelah petang. Ataupun dua kali sehari pada hari panas terik (pagi dan petang). Jika kekurangan air, bunganya akan cepat layu dan tidak tahan lama. Biasanya bunga ini tahan selama seminggu.
Pokok bunga daisy ni biasanya berbunga 2-3/4 kuntum sekali.

Daisy merah ni berbunga sekali sekuntum jer
   Pembajaan macam biasa la disyorkan baja organik 2 minggu sekali supaya ianya subur..nampak macam sawi pulak daunnya ni.. Dan awas daunnya menjadi kegemaran belalang..
Bunga daisy pink ni berdahan pendek..

Bunga daisy pink-merah ni juga berdahan pendek dan agak rapat dengan daun

Daisy kuning ni berdahan panjang ni agak leceh coz batangnya boleh patah  & kena tongkat dengan kayu..
   Untuk membiakannya, pecahkan rumpunnya (boleh dibelah dua dengan menggunakan pisau, potong bersama dengan tanahnya sekali) dan tanam ke dalam pasu lain. Dengan cara ini kita boleh menghasilkan banyak pokok. Tapi perlu hati-hati jangan sampai ada yang patah..

2 comments:

  1. wah..nice info...anyway polo u...dont gorget 2 polo me k (^^,)

    ReplyDelete
  2. Hi saya [engemar bunga daisy juga...sekarang dok menambah koleksi yg ada...

    ReplyDelete